Ποίηση είναι το πιο βαθύ προσωπικό βίωμα- που ζητά από τους Αναγνώστες δια του Λόγου Της- να φανεί στο Φως!
.....ποίηση είναι αυτή η επικοινωνία του ατομικού λόγου ύπαρξης με τους άλλους λόγους ύπαρξης, αυτούς των Αναγνωστών του.
«....Κατά την άποψή μου το ποίημα «τελειοποιείται» μόνο, όταν το παραλάβει ο Αναγνώστης και το κάνει δικό του...»
Τετάρτη 3 Οκτωβρίου 2007
ΠΟΙΟΤΗΤΑ ΚΑΙ ΠΟΣΟΤΗΤΑ ΑΝΑΡΤΟΥΜΕΝΩΝ ΚΕΙΜΕΝΩΝ
Με αφορμή κάποιο κείμενο που αναρτήθηκε σε ιστοσελίδα λογοτεχνικού περιεχομένου http://www.logokipos.gr/portal/html/ και το λίγο καυστικό μου σχόλιο, θα ηθελα να επισημάνω τα εξής:
Τόσο στις ιστοσελίδες λογοτεχνικού ενδιαφέροντος , όσο και στα μπλόγκς λογοτεχνικού περιεχομένου, επειδή το αρχικό αίτημα των συμμετεχόντων σ`αυτά είναι η ποίηση ή η λογοτεχνία εν γένει, καλό είναι να είμαστε και λίγο προσεκτικοί αναφορικά με τις αναρτήσεις που επιδιώκουμε.
Αυτό το ζητούμενο δεν επιλύεται με μια μονολεκτική απάντηση , αλλά ανακύπτουν προς επεξεργασία τα παρακάτω ερωτήματα:
*Τί είναι λογο-τεχνικό και τί όχι;
*Ποιός είναι ο αρμόδιος να κρίνει το λογο-τέχνημα;
*Ποιά είναι τα κριτήρια με τα οποία θα το κρίνει;
*Σε τί διαφέρουν τα κριτήρια από ποιοτική και ποσοτική άποψη;
1. Τί είναι λογο-τεχνικό και τί όχι;
Οι περισσότεροι από αυτούς που αναρτούν πονήματα –κι εμού συμπεριλαμβανομένης- δεν έχουμε τη βούλα του καταξιωμένου λογοτέχνη. Μερικοί έχουν πίσω τους μια -δυο ατομικές εκδόσεις, άλλοι βραβεία από λογοτεχνικούς διαγωνισμούς, άλλοι συμμετοχές μόνο σε ιστοσελίδες και φόρα κι άλλοι αναρτούν για πρώτη τους φορά . Μερικοί έχουν πίσω τους σπουδές στη λογοτεχνία κι εμμένουν να αποπειρώνται λογοτεχνικά, άλλοι πάλι δεν έχουν καμιά σχέση με την λογοτεχνία ως αντικείμενο σπουδών. Σκοπός πάντως όλων μας είναι να δούμε πώς αντιλαμβάνονται οι άλλοι τη δική μας πραγματικότητα , γιατί σίγουρα κάθε κείμενο/ποίημα είναι κομμάτι από μας, μέρος του τρόπου που εμείς αντιλαμβανόμαστε τα πράγματα. Έτσι λοιπόν ξεφεύγουμε από αυτόν καθ` εαυτόν τον ορισμό του λογοτεχνήματος ως ολότητα και βαδίζουμε στη κατηγορία του λογο-τεχνήματος, δηλ.λόγου που αποπειράται να γίνει τεχνικός , ν`αποκτήσει δηλ. λογοτεχνική υπόσταση.
Αν όμως λογοτεχνία σημαίνει πριν και πάνω από όλα τέχνη του λόγου στο ευρύτερο πλαίσιο της γραμματείας (των γραμμάτων, όπως μεταφράζουν οι ξένοι, ακολουθώντας την ορολογία των αλεξανδρινών γραμματικών), η τέχνη αυτή υπόκειται και στον κριτικό λόγο, που σίγουρα ανήκει στην ευρύτερη περιοχή της γραμματολογίας, διατηρώντας βέβαια τα διακριτικά του χαρακτηριστικά τόσο ως προς τον τελικό του στόχο, όσο και ως προς τον εκφραστικό του τρόπο.
Από την άλλη πάλι οτιδήποτε αποπειράται να γίνει λογοτεχνικό , μπορεί να είναι τελείως ξεκομμένο από την οργανωμένη αφήγηση;
Μπορεί να υπάρξει μια λογοτεχνία που, ας το πούμε έτσι, γεωμετρεί το χάος του μεταμοντέρνου, κατακερματισμένου σύμπαντος, που αντιπαραθέτει κομμάτια αυτού του σύμπαντος με τέτοιον τρόπο ώστε να προκύπτει η αίσθηση μιας, έστω δυσδιάκριτης, καινούργιας νοηματικής δομής;
2. Ποιός είναι ο αρμόδιος να κρίνει το λογο-τέχνημα;
Τη στιγμή που αναρτούμε στο διαδίκτυο , θεωρούμε ότι αυτοί που κρίνουν τα λογο-τεχνήματά μας ανήκουν στην ίδια κατηγορία με μας. Δηλ. οι κρινόμενοι γίνονται κριτές και το ανάποδο. Επομένως δεν υπάρχει αμφισβήτηση ως προς αυτό αρμόδιοι κριτές είμαστε όλοι μας , που αντιλαμβανόμαστε ότι το αναρτημένο έιδος αφού αναρτάται έχει χρεία κριτικής.
3. Ποιά είναι τα κριτήρια με τα οποία θα το κρίνει;
Τα κριτήρια είναι λοιπόν καθαρά υποκειμενικά και χαρακτηριστικά του κάθε κριτή: εξαρτάται από την παιδεία του, τα διαβάσματά του , τα γραφτά του και τον τρόπο που αντιλαμβάνεται το κόσμο.
Αν είναι ποιοτικά ή ποσοτικά είναι επίσης ένα ερώτημα:
Μπορεί να λάβει ως κριτήριο την εγκυρότητα και αξιοπιστία, δηλ. το κοινά αποδεκτό; Τότε μετρά με τα ποσοτικά χαρακτηριστικά και παραπέμπει κατά κόρον στα σημερινά αγοραία κριτήρια της έντυπης
λογοτεχνίας. Δεν πουλάει, μένει στο ράφι του βιβλιοπωλέιου για περισσότερο από ένα χρόνο; Τότε αυτόματα πηγαίνει για ανακύκλωση ή θάβεται στα στοκατζίδικα.
Μπορεί να λάβει ως κριτήρια:
Τη δυνατότητα να κατανόησης
Την ολοκληρωμένη δομή
Την αίσθηση της πρωτοτυπίας
Την υψηλή αισθητική αλλά μέσα από απλούς τρόπους («φιλοκαλούμεν μετ`ευτελείας») τότε μετρά με ποιοτικά χαρακτηριστικά, και παραπέμπει ίσως στα ράφια των βιβλιοπωλέιων που φιλοξενούν τ`αζήτητα...
4. Σε τί διαφέρουν τα κριτήρια από ποιοτική και ποσοτική άποψη;
Άρα λοιπόν άλλο το πλαίσιο αναφοράς όταν μιλάμε για ποιότητα κι άλλο όταν το ζητούμενο είναι το αγοραίο, που μπορεί και να μην είναι καν ωραίο.
Ο τελείως ασύνδετος λόγος όμως, όπου κανείς παίρνει ένα κομμάτι χαρτί και χορεύει πάνω του λέξεις, μια στο καρφί και μια στο πέταλο , δεν νομίζω ότι μπορεί να θεωρηθεί ούτε αγοραίος ούτε ...ωραίος, γιατί δεν παράγει νόημα. Δηλ.οι τοποθετημένες λέξεις στη σειρά χρειάζονται , χρησιμεύουν στην παραγωγή νοήματος. Αν δεν κάνουν νόημα τότε δεν είναι λόγος , άρα δεν περιέχει επιταγές επικοινωνίας. Βέβαια αυτό εξαρτάται από το πολιτισμικό πλαίσιο.
Αν σήμερα οι καιροί έχουν ξεφύγει τόσο και δεν μπορώ να τους παρακολουθήσω τότε ίσως και να σφάλλω. Μα δεν μπορώ να δεχθώ ότι η γλώσσα έπαψε να ναι πια κώδικας. Και κώδικας σημαίνει επικοινωνία.
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
Το λάθος στην Ελλάδα Ευγενία μου είναι οτι το "πολυμεσικό" ( médiatique να το πω εγώ στα γαλλ μου) το αποδίδουν οι άσχετοι ως "επικοινωνιακό" ,όπως & οι Φράγκοι το "ερωτικό" το κατάντησαν να σημαίνει σκέτο πορνογραφικό!Έτσι μπερδεύονται οι κώδικες & το "ωραίο" με το "αγοραίο".Στη γνωστή Εγκυκλοπαίδεια Ο Ντιντερο έχει ένα υπέροχο άρθρο"Περί ωραίου",αν μπορέσω κάποτε θα το μεταφράσω στο μπλογκ μου.
ΑπάντησηΔιαγραφήΚανείς γεννιέται νομίζω λογοτέχνης.Δεν γίνεται όσο & να πασχίζει. Τι είναι λογοτεχνικό; Ηχεί ακόμη στα αφτιά μου 1 φράση από τις παραδόσεις της καθηγήγτριας μου Ζωής Σαμαρά(& γνωστής ποιήτριας της πόλης μας):ο,τι φέρει πάνω του 1 ταμπέλα που φωνάζει:" ΕΔΩ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ".Θέλοντας με αυτό να πει οποιοδήποτε κέιμενο χρησιμοποιεί τη μεταφορά με την ευρύτερη μορφή & έκφανσή της.Τούτο αποτελεί το πρωτο για μένα κριτήριο ,το δεύτερο είναι αυτό που λες να χει δομή ολοκληρωμένη & το τρίτο πάλι θα συμφωνήσω μαζί σου να ναι κατανοητό & από τον πιο απλό άνθρωπο,που δεν τέλειωσε Πανεπιστήμια.& πρέπει ταυτόχρονα να χει & τις 3 αυτές αρετές,αλλιώς απευθύνεται ενδεχομένως σε αυτους που πίστευαν στο "η τέχνη για την τέχνη" & όπου αλλού, διότι δεν γνωρίζω για τι είδους κείμενο μιλάς ( & δεν θα θελα να ξέρω ).
Ποιοι είναι αρμόδιοι να κρίνουν κάτι λογοτεχνικό; Μα και ο απλός λαός ο αισθαντικός που χει με τον ένα ή τον αλλο τρόπο νίωσει,βιώσει με δικό του τρόπο τους 3 παραπάνω όρους που αναφέρω.
Περνώ πολλές φορές ανάμεσα ΑΠΘ & ΔΕΘ & βλέπω εκείνη τη φουτουριστική(???) σύνθεση με τους σκουριασμένους τενεκέδες,τον έναν πάνω στον άλλο & αναρωτιέμαι πόσοι άραγε άνθρωποι περνώντας βιαστικά από κει με το λεωφορείο μπορούν να καταλάβουν τι σημαίνει?Παιδεύτηκα ώρες κάποτε να το κοιτώ για να βγάλω 2 συμπεράσματα,μα ήμουν δίπλα & εκτος λεωφορείου για αρκετή ώρα & επί μέρες! Ε, όχι αυτό δεν είναι,δεν μπορεί να είναι τέχνη!
Σου εύχομαι καλό υπόλοιπο Σ/Κ. Δεν ξέρω αν απάντησα στα ερωτήματά σου.Προσπάθησα.Ακόμη δεν πρόλαβα να δω τα μέιλς σου. Φαντάσου τι κούραση έχω ακόμη!
Ελπίζω όσο μπορώ πιο σύντομα να σε επισκέπτομαι πιο συχνά.Να σαι ΟΚ.
θα συνεχίσω λίγο ακόμη για να πω την άποψή μου πιο συγκεκριμένα& μιλώντας πάνω σε αυτούς τους 3όρους πού έθεσα πιο πάνω σε σχέση με όσα ρωτά το ποστ σου.
ΑπάντησηΔιαγραφήΟ Πολ Ελυαρ,ανθρωπος που έφαγε με το κουτάλι & φουτουρισμό & ντανταισμό για να συνιδρύσει κάποτε το Σουρεαλισμό,έλεγε πως η ποίηση πάντα πρέπει να "φέρνει στο ΦΩΣ" αυτό σημαίνει & ο τίτλος (σε ελευθ απόδοση) της συλλογής του: "Donner à voir".&ως στρατευμένος ποιητής εννοούσε ξεκάθαρα να μην έχει τίποτε ασαφές ή μεμπτό το έργο ως προς τη δομή-τεχνική του αλλά & κυρίως ως προς το ΜΗΝΥΜΑ που διαχέει,διότι το μήνυμα στη γραφη είναι εκ των ων ουκ άνευ!Τα ίδια ακριβώς λέει & η Ελληνίδα σε ένα ποίμα-μανιφέστο(ετσι το χαρακτήρισα) στο ΑΝΕΜΟΛΟΓΙΟ. & πόσο ο τίτλος του ("Clear Visiion")ταυτίζεται απόλυτα σχεδόν με κεινον του Ελυαρ! Φοβερό!
Τώρα για το τι μπορει να γράψει ο καθένας στο μπογκ του μεγαλη κουβέντα! & η ίδια η "λεξη" αφήνει τα πάντα ανοιχτά! Ευτυχώς στην ελλ μπλογκόσφαιρα(όπου βλέπω τα πάντα)τα "νούμερα" είναι ακόμη λιγα! Στη γαλλική μπολγκόσφαιρα βλέπω πραγαμτα & φριττω!!!Ευτυχως αυτό το είδος ακατονόμαστης μπλογκογραφίας δεν είδα να χει έρθει κατά δω ακόμη.Αλλά επειδή είναι προσωπικές σελίδες & έχουμε δημοκρατία θα λεγα δεκτά τα πάντα αν & διαφωνώ αλλά πιστεύω στη γνωστή ρήση του Βολτέρου...Απλώς όταν βλεπουμε να μην υπάρχει ποιότητα σε κάποιο μπλογκ,αλλά κατινισμός,μίσος ,εμπάθεια,νερόβραστα "συγγράμματα", μόνιμα περιφερόμενες μετριότητες που συνεχώς ανοίγουν νέα μπλογκς(υπάρχει &αυτό το φαινομαινο) αλλάζουμε σελίδα & πάει τέλειωσε,σεβόμενοι πάντα το Βολτέρο,διότι κατά τη ρήση του & η Εφη Σαρρή είχε δικαίωμα να κυκλοφορήσει το γνωστό προεκλ βιντεάκι της.Ασχετα αν δεν μας άρεσε.
Να σαι καλά. Συνεχίζω να ξεκουράζομαι ,αν & τα παρακολουθώ ΟΛΑ & για να μην ξεχνώ όσο απέχω πάντα κάνω σε όλα το μπακαπ μου,ώστε όταν επανέλθω να τα θυμάμαι όλα. Ελπίζω να περάσω σύντομα πάλι απο τούτη τη ζεστή γωνιά μόλις αναλάβω πλήρως τις δυνάμεις που χρειαζομαι.
Σ ευχαριστώ πολύ για τα σχολια σου που είναι ολόκληρη σπουδή!!!! Τι να πω...είμαι υποχρεη κυρίως για τη ποιοτητα τους.
ΑπάντησηΔιαγραφήΚαλή ξεκουραση και να σαι καλά!
Εχεις δίκιο Ευγενία, και οι προβληματισμοί είναι κοινοί σε όλους μας νομίζω.
ΑπάντησηΔιαγραφήΕίναι φορές που πραγματικά απορώ με διάφορα που διαβάζω δεξιά αριστερά. Κάποιες φορές ανησυχώ κιόλας μην χάσω εντελώς το αισθητικό μου κριτήριο.
Μετά όμως σκέφτομαι πως είναι η ανθρώπινη ανάγκη για έκφραση. Και ο καθένας έχει το δικαίωμα να εκφραστεί . Κι'αυτό είναι κάτι που κανείς δεν έχει δικαίωμα να του το στερήσει, αλλά δεν είναι λογοτεχνία.
Διαβάζω κάποιες φορές λεξούλες βαλμένες στην σειρά όπως λες και συ και σκέφτομαι πως δεν είναι ποιήματα. Κι'αναρωτιέμαι αν θα έπρεπε να γίνονται κάποια στιγμή τέτοιους είδους σχόλια.
Οι ισορροπίες είναι εύθραστες.
Και Αλεξ σ'ευχαριστώ αλλά υπερβάλεις βρε! :))
φιλιά και στους δυό σας
Ελλ μου,
ΑπάντησηΔιαγραφήδεν είναι υπερβολή το σχόλιο του Αλεξ σ`ο,τι σε αφορά, αντίθετα είναι κοινά παραδεκτό το λογοτεχνικό σου ταλέντο, το οποίο βέβαια πρώτιστα αποτελεί τρόπο εκφρασης. Κανείς δεν αντιλέγει για την ανάγκη της εκφρασης. Οταν ομως κάνω ενα σχόλιο σε λογοτεχνική ιστοσελίδα και λέω "εμένα δε μου λεει τίποτε αυτό"(στο συγκεκριμένο που αναφέρομαι είπα: "ομως τη γνωση δε τη βρηκα") δε στερώ από κανένα το δικαίωμα να εκφραστεί.
Θα θυμασαι ίσως κι άλλες φορές...Δυστυχώς λόγω της ανωνυμίας του διαδικτύου δεν μπορούμε να ξερουμε πόσο μεγάλη είναι η ανάγκη εκφρασης, αυτού που κρύβεται πίσω από τα νικ. Μονο να μαντεύουμε μπορούμε από τα συμφραζόμενα...Αλλά από την αλλη, μπορώ και έχω το δικαιωμα να εκφράζω την αποψή μου είτε είναι αρεστή είτε όχι.
Αποκωδικοπόίηση....: θρησκειών, μυθολογιών, ψυχής, σιωπής,....
ΑπάντησηΔιαγραφήΣχηματοποίηση λόγου ( ''ποιημάτων'' μου ), κοσμογονία, θεογονία,....
URL : www.siopi.gr
Γεια.....